Sunday 15 September 2013

Rindu Jozan--


Aku dah lama tak menulis pasal Jozan. Dan hari ni aku kembali. Menulis tentang kesayangan ku ini. Sebab pertama aku disini ;

Rindu--
Ni gambar lama. Tahun 2007 dulu. Masa dua dua baru nak bina nama. Masa orang baru nak kenal segala. Masa baru nak kumpul peminat serata. Tujuh tahun dah mereka berada dalam industri. Dari zaman lawak semengah sampaila jadi bench mark orang. Berseorangan mereka hebat tapi berdua mereka kuat.

Dah tiga Minggu Super Spontan berlangsung. Ada Johan takde Zizan. Puas untuk melihat Johan beraksi tapi rasa kekurangan bila tanpa Zizan di sisi. Rasa mencari. Rasa kurang. Itu pasti.

Kalau kami peminat ni rindu nak lihat johan dan zizan beraksi, entah apa agaknya perasaan Johan bila di pentas seorang diri?!

AKu sebak sendiri bila membaca tulisan peminat ;

Jep ada shuib. Yus ada taukey. Johan tanpa Zizan--

Aku minat Johan. Baik dia tampil berseorangan atau berduaan dengan Zizan. Sebab dengan Zizan nampak sisi lain Johan. Dari segarang-garang orang, dia boleh jadi abang-abang. Dia tahu Zizan jenis manja, macam adik-adik, jadi apa saja dari Zizan, dia sedia layankan.

Zizan pulak. Dia jenis yang sensitif. Hati dia, perasaan dia, kita boleh teka. Air muka dia berubah kalau ada yang dia rasa tak kena. Sebab tu dia sesuai bila berdua dengan Johan. Ingat masa mereka hampir tersingkir dalam ML minggu 10. Zizan nampak gugup. Dan Johan. Tetap tersengih disebelah. Bukan nak cakap dia tak rasa apa. Tapi dia bijak sembunyi apa dia rasa. Dan aura positif tu, sedikit sebanyak beralih pada Zizan. Segugup-gugup zizan, bila Johan ada, dia nampak lebih bercahaya. Dia nampak lebih bertenaga. Dan dia dah mula bijak dan pandai kawal perasaan dia. Itu dia--Zizan Razak-- yang kami punya.


Tujuh tahun lalu, mereka lebih kerap tampil berdua. Dan peminat kenal mereka lebih sebagai Jozan dari nama perseorangan Johan atau Zizan. Walaupun masa tu lawak tahap-tahap baru nak merangkak, tapi yang seronoknya mungkin sebab mereka lebih banyak tampil bersama. Bila bersama, mereka lebih 'hidup' bila berhadapan kamera.

Kalau kita boleh merindukan kelibat Johan dan Zizan untuk sekali lagi membuat penampilan berdua, apa Johan jugak rindu nak kembali bergandingan dengan Zizan bersama?! Apa Zizan jugak rindu nak keudara dengan Johan semula?!

Lahir tahun yang sama-- Ketinggian tak banyak beza-- Karier mereka dimulakan oleh titik yang sama-- Sorang tempat kedua, sorang lagi ketiga-- Peminat mereka kebanyakkannya orang yang sama--

Johan dan Zizan ; Moga kalian bersahabat selamanya.

Dari waktu muda hingga ke akhir usia, dari zaman bujang hingga dah jadi tok wan, dari masa kurus ke tembam bam, dari zaman semengah ke zaman kegemilangan..

Korang tetap jadi kesayangan.

0 comments:

Post a Comment