Wednesday 20 June 2012

ZIZAN " a charming prince"

Assalammualaikum Jozan's Territory Follower :)

   Aku rasa untuk entry kali ni, mesti Zizan's Lovers yang banyak que tunggu kan?? Sebab dalam entry lepas aku janji nak tuliskan aku punya "view" pasal Razizan Razak :) So, ready Zizannerz?? Roll vt~ zasss~



     Zizan Raja Lawak atau sekarang lebih femes dengan nama Zizan Razak memang jejaka TERHANGAT di pasaran. Adam Af2 pun kalah uolz. Zizan "A Charming Prince". Sorry kalau ada yang tak setuju dengan aku. but, whatever it is, aku tetap rasa dy memang A Charming Prince. Kalau ade la orang yang nak buat kaji selidik pasal fans dy nih, aku rasa mostly adalah WANITA !! idup WANITA!! #ehhh~ tetibe-.-"


ehh..macam Faizal Tahir pulakk..


    Mesti korang agak aku cakap Zizan ni "charming" sebab hidung bollywood dy tu kan? ahakz.~tettt~. Hidung dy tu hanya "aset" untuk dy jadi A Charming Prince tuk gegurl yang ada kat luar tu. Tapi, pada aku dy ni charm sebab personaliti dy. Sape2 yang kenal ngan Mat Jijan ni mmg fallin in love with him many-many time :) Fakta #aku dah pernah jumpa Mat Jijan ni face-2-face. Aku dulu tak minat sangat pun dy nih. aku sedar kehadiran dy masa dy jadik host kat ABPBH 2010 (yang masa dy mng pelakon komedi popular tu) tapi aku tak kenal sapa lagi mamat ni sebenarnya.



     Siapa Zizan? Aku mengenali Zizan ni masa ML. Sama cam Johan. Yela, dah dyorang satu group. Takkan la, kenal Johan tak kenal Zizan kan?? Saper2 yang tak kenal Johan tapi tak kenal Zizan aku agak korang memang bermasalah -.-" tapi sebenarnya ibunda I yang kat umah tu pun slalu kompiuss. Johan dikaternya Zizan, Zizan dikaternya Johan.. udahlerr..teman pun malas nak nengor~ Nak tau rahsia Zizan? Zizan pernah try nak masuk AF tau dulu. Kalau tak silap teman AF4 mse tu. Seangkatan dengan Faizal dak ganu tu jugak. Ader jugak dgr2 cter(dah macam murai batu pulak aku nihh) yang Zizan dan Faizal tu dulu kawan rapat jugak. tapi yang dapat tawaran AF nyer Faizal. Yela, bukan rezeki Zizan kat ctu. kalu tak, kome tak kenal ngan dak Johan tu haa. Pendek kata, setiap yang terjadi ada hikmahnya. :)


kenal tak saper mamat dalam gambar ni?


      Masa kne "reject" kat ujibakat AF, dy tak patah semangat. Mencuba nasib pulak dalam Raja Lawak Musim Pertama. Masa tu Sh. Shahira yang jadi pgacara. Kome ingat lagi ke idok? payah la teman nak cerita satu-satu aihh~. Dapat jer tawaran tu, dgr cerita lagi (ni sumber2 dari bahan bacaan, suratkhabar, mjlh, faceebook ibu, uncle google dan sbgainya) Zizan pi KL untuk ujibakat masa tu. Perghh~ semangat. dari Ganu ke Kl tu. dan nyata usaha dy berbaloi. Alhamdulillah, sebab RL la dy dikenali hingga sekarang. Plus effort dan bakat dy yang semulajadi :) Sedih jugak bila cerita balik pengalaman Mat Jijan ni kan. sungguh-sungguh dy nak masuk dunia seni nihh. Sebak teman..sob sob~



     Nak tau, teman jatuh cinta kat Zizan masa bila teman dengar suara merdu ala-ala "Justin Bibir" dy tu.. kihkihkih..Masa tu dy nyanyi tuk minggu muzikal. Minggu ketiga rite? Masa tu, ati teman ni dah tergoda ngan suara dy. Memang dy ada satu tone suara yang sangat sedap sebagai seorang penyanyi. Teman kadang-kadang terpikiow, nape dy ni kne reject kat AF dulu.. Ala, sekarang dy pun dah jadi penyanyi kire ok la tu kan.. Idok la teman nak ngungkit kisah silam, cume teman nak berpikiow ajer..Ok. let's continue.



     Zizan sangat-sangat beruntung sebab wajah dy tu sangat "market" means boleh jual la. Bukan aku suruh jual Zizan tapi maksud aku Zizan , dy ada pasaran dy sendiri sebab muka dy tu, muka yang pasti buat ramai wanita-wanita tidur tak lena(asyik nak mimpikan dy jer). Hidung "limited edision" tu yang buat dy "mahal". Untunglahh mana-mana wanita yang jadi ratu hati dy nanti :) Tengok jela awek-awek yang pernah digosipkan dengan dy, cun abes. Semua miliki wajah-wajah "pan-asia" :)
 

yang dalam pic ni pun boleh dikategorikan as awek ker??


      Selain berlawak, aku admit yang Zizan juga sangat bagus dalam bidang pengacaraan. Tengok dy jadi pengacara kat TV memang tak bosan, lagi-lagi kalau dy da start buat lawak. Dan lawak-lawak dy pun takdela hover sangat. Tapi sesuai dengan majlis dan pembawakan diri dy. So, aritu masa dy dianugerahkan pengacara TV fofuler 2011 kat ABPBH aritu, aku tak terkejut sebab dy memang layak dan sesuai :) Ingat lagi masa ABPBH aritu "Izzah, aku tak suka pompuan yang curik tuala hotel" -.-" hahahaha..tergolak teman dibueknyer haaa. Kelakor la mamat nihh~


   Nak tau kenapa fans dy sayang ngan Zizan ni gler2?? Sebab dy sangat appreciate fans yang dy ada. :) Betulll~ Kome tak percaye?? Zizan ni dy akan layan peminat dy selagi dy mampu. Dy kalau boleh nak puaskan hati semua orang yang support dy. tapi, yelah, kudrat dy tu larat mane la nak layan sumer kan. Kiter as fans pun kenelah faham. jangan la bler panggil ,dy tak dengar terus cakap dy sombong. Nope!! Zizan bukan macam tu. cakapla korang nak pose macam mana sekalipun, kalau dy larat nak buat, dy akan buat. Tengokla aritu, sebab sibuk sangat nak shoot sana sini, kesihatan dy pun terganggu. sampai masuk wad sekejap. sob sob~ (guwa paling tak boleh biler tengok pic mat jijan ni masa dy admitt tu. Hati guwa jadi sedih wooo) mungkin sebab tu dy mintakkan jangan siarkan apa-apa pic dy masa kene tahan kat wad tu kat public. dy tanak peminat dy risau pasal dy. Zizan~ please take care of urself k :) Kawen cepat2 Zan, so ada orang boleh uruskan kesihatan anda~ teman pun single lagi. Ehh~ try jugak..hahahahhaa -.-"



     Zizan ni dy jenis soft-spoken. Tutur kata dy tu lemah lembut jer. mau awek-awek cantik tak sangkut ngan dy nih. Mak mertua pun que ni nak isi borang jadikan menantu. hahaha. Korang boleh imagine?? ><" Cik Bunda kat umah pun cam berkenan jugak ngan Mat Jijan nihh.. Baik budaknye kater ko~ hahaha. Bercakap secara personal ngan Zizan ni buat aku lebih respect dy dari sebelum aku dapat jumpa. Cara dy cakap tu..woahh~tergoda!! mungkin sebab tu mak jemah sayang kat Zizan nihh.


so cute of him rite?


   Lagi satu, Zizan ni dy manja. Mungkin sebab dy "adik" kat umah so memang padan la kan dy manja. Tapi, dy bukan manja mengada-ngada ok.Zizan anak bongsu. Ibu dan ayah dy panggil dy "adik". Cute kan? Aritu, dgr ibu dy panggil dy "adik, sini..bla bla bla" aku pun tak berapa nak clear sangat ibu cakap apa. kang tak pasal-pasal kene cepuk ngintai apa orang cakap -.-" Sebab tu, walaupun, Zizan ni tua 2 bulan dari Johan, selalu kiter akan nampak Zizan adalah adik pada Johan. Dalam lakonan dyorang pun, slalunya Johan akan act as "abang" and Zizan akan jadi "adik abang" :) So suweet kan dyorang berdua. Memandangkan Zizan ni manja2 comel gitu, so dy memang cepat touching. Tak percaya, tengok kan dy nangis masa Final SS aritu? Lagi, dy pernah nangis masa orang buat suprise birthday party mse birthday dy kat Ml dulu. Aku tau pun bler ada satu post tu Johan cakap "Zizan ni dapat trofi(masa ABPBH 2010) pun dy nangis, dapat kek pun dy nangis) hee~ Itulah Zizan, dy kalau ada apa-apa yang menyentuh perasaan dy, memang dy akan touching. so, padanla dy kawan ngan Johan sebab Johan ni jenis cool dan dy pulak jenis yang sensitif kalau bab-bab perasaan nihh :) Serasi berdua kan? :)


 
      Walaupun dari tadi korang dengar aku citer pasal kekuatan dy, as manusia memang dy pun ada kelemahan. Mat Jijan ni "transparent" dari segi feeling. Memang dy failed kalau bab-bab perasan. Dy mudah tersentuh, dan air muka dy akan slalu gambarkan apa yang dy rasa. Dy sedih, nervous, happy, takut, risau, semua terserlah. Which aku rasa, tak berapa sesuai dgn title dy sebagai seorang artis. tapi, dah nama kiter ni tak sempurna, so nak buekk cemano? Tapi itu boleh diperbaiki. Sebab tu lah, bler orang tengok air muka dy kat Final Ml itu ari sume cakap dy frust kan? No komen. Tuan badan lebih mengetahui. tapi, kalau aku pun kat tempat dyorang memang aku frust woo~. Tiap2 minggu leading tapi kalau Allah dah tentukan bukan rezeki.. Saborr yo laaa~




    Zizan tak banyak kelemahan. Most of the time kelemahan dy dapat dicover baik punya dengan semua kelebihan yang dia miliki. Cuma one thing, Zizan please kurangkan lawak-lawak double-meaning or "lucah" dalam berlawak ok. Segan teman nak nengoknye~ Semua orang tahu Zizan ni sangat hebat bab-bab lawak splastik  atau boleh kata lawak yang terjadi melalui bantuan pergerakan badan. Mungkin sebab dy kurus so sangat menjadi  bila dy buat lawak gitu. So, gunakan apa saja yang ada pada anda dalam berlawak tapi jauhkan la apa-apa yang mengarah kepada lawak "double-meaning" sebab anda memang ada "tounge of comedy" and full use of it. We r gonna support u ok dear?? :)


       
      Perjalanan karier Zizan berada di kemuncak sejak dy dah dinobatkan sebagai Pelakon Komedi Popular 2010 lagi. Segala peluang yang datang dy "grab" dgn baik. Dan alhamdulillah, dari seorang pelawak dy dah jadi penyanyi bile kali pertama ada single sendiri ft. Dina dgn lagu SELAMAT TINGGAL. Tahniah Kak Maryna sebab jaga perjalanan seni Zizan dengan baik. Lakonan Zizan pun dah jadi sangat mantap sekarang. Dy bukan sahaja boleh melakonkan watak komedi tapi watak serius pun dy boleh bawak dgn baik. Tengok kat KL GANGSTER masa Fadhil nak selamatkan watak mak Malik dari kene belasah ngan Shak. So, pada aku, as esorang pelakon Zizan dah berjaya bawak watak dy dengan baik dan dy dah pun buktikan dy bukan sahaja berada dalam dunia seni as seorang pak lawak tapi dari sisi serius pun dy boleh buat dengan baik :) God Job, bro :) So, aku kira tahun 2012 dan berikutnya pun masih jadi milik dy akalu dy kekalkan prestasi tu dan tak mustahil dy bawak anugerah ARTIS PALING POPULAR tu suatu masa nanti. Mungkin tahun depan atau tahun berikutnya. Tuah manusia siapa yang tahu kan?


p/s : let's stop here. See u guys on the next entry ya~ love :)



 



 
 

3 comments:

  1. i love ur blog...sharing it with frens k :)

    ReplyDelete
  2. join my blog too k...hehe nidahani.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. ruginye tak tngok yg time ujibakat AF4 dolu tu..

    ReplyDelete